Φορολογία Leasing αυτοκινήτων

Περίληψη του άρθρου δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Fortune.Greece.com την 20/12/2016. ( http://www.fortunegreece.com/article/leasing-i-agora-eterikou-ochimatos-pos-epireazete-o-klados-apo-to-neo-polinomoschedio/)


1. Σύμφωνα με το άρθρο 100 του πολυνομοσχεδίου, αλλάζουν πολλά σχετικά με τα εταιρικά οχήματα καθώς αναλόγως με την αξία του αυτοκινήτου, προ φόρων, ο κάτοχος θα πληρώνει φόρο. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι πλέον γίνεται πιο απλός ο υπολογισμός της αγοραίας αξίας της παραχώρησης ενός εταιρικού οχήματος αλλά & απλουστεύονται οι διακρίσεις που υπήρχαν μεταξύ μισθωμένων & ιδιόκτητων αυτοκινήτων, γεγονός που θα ωφελήσει τον κλάδο της μακροχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων - Leasing, αφού διασφαλίζει τα οφέλη του leasing έναντι της αγοράς εταιρικού οχήματος.

Μέχρι & την ψήφιση του άρθρου 100 του πολυνομοσχεδίου ίσχυε το άρθρο 13 παράγραφος 2 του κώδικας φορολογίας εισοδήματος ( Ν.4172 / 2013) & οι τροποποιήσεις των διατάξεων αυτού ( παράγραφος 1 του άρθρου 44 του Ν.4389/2016 ( Α'94) για τον υπολογισμό φορολογητέας αξίας της παραχώρησης οχήματος. Έτσι το 80% των συνολικών μισθωμάτων του αυτοκινήτου καταλογιζόταν ως φορολογητέο εισόδημα του χρήστη του αυτοκινήτου (Παροχή σε είδος).

Με το καινούργιο νομοσχέδιο το ίδιο αυτοκίνητο 1.4cc Diesel λιανικής τιμής 15.000 ευρώ & αφαιρώντας το ειδικό τέλος ταξινόμησης 500 ευρώ περίπου & το ΦΠΑ 2.800 ευρώ μας απομένει καθαρή λιανική αξία 11.700 ευρώ στην οποία καταλογίζεται φορολογητέο εισόδημα 468 ευρώ δηλαδή 4% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων ( ΛΤΠΦ) & με τον ίδιο συντελεστή 29% προκύπτει 136 ευρώ φόρος για τον χρήστη για ένα ολόκληρο έτος. Αυτό σε σχέση με τον προϊσχύοντα νόμο δημιουργεί μια σημαντική ωφέλεια 796 ευρώ ετήσια.

Όμως για αυτοκίνητα με ΛΤΠΦ άνω των 25.000 ευρώ καταλογίζεται φορολογητέο εισόδημα 22% που είναι συνήθως οριακά δυσμενέστερο για τον χρήστη από το προηγούμενο μοντέλο φορολόγησης.

Επίσης είναι πιο πρακτικό να υπολογίζεις το κόστος της παραχώρησης οχήματος στον χρήστη του αυτοκινήτου ως ποσοστό επί της ΛΤΠΦ παρά ως ποσοστό επί των δαπανών όπως είναι οι αποσβέσεις, τα τέλη κυκλοφορίας, αλλά & δαπάνες συντήρησης & επισκευής του αυτοκινήτου, πράγμα που μειώνει τον φόρτο εργασίας για τα λογιστήρια των επιχειρήσεων. Σημειωτέον ότι παραμένει η εξαίρεση για τα Tool cars ( Αυτοκίνητα εργαλεία για την εργασία, όπως πωλητών, τεχνικών service κλπ.) τα οποία είναι αφορολόγητα.


2. Ωστόσο, όπως αναφέρει το ίδιο νομοσχέδιο, θα υπάρχει έκπτωση φόρου ανάλογα με την παλαιότητα. Είναι αυτός ένας τρόπος εξισορρόπησης της κατάστασης;

Κατά κάποιο τρόπο ναι, αλλά όσο αναφορά τα εταιρικά αυτοκίνητα από εταιρείες Leasing τα οποία είναι καινούργια & συνήθως κάτω των 5 ετών υπάρχει μια μικρή έκπτωση 10% στο φορολογητέο εισόδημα στα αυτοκίνητα μεταξύ 3-5 έτη. Βεβαίως για τις περιπτώσεις εταιρικών αυτοκίνητων χρονολογίας μεταξύ 6-9 & άνω των 9 ετών η έκπτωση κλιμακώνεται σε 25% & 50% αντίστοιχα.

3. Πώς πιστεύετε ότι θα επηρεαστεί ο κλάδος των leasing αυτοκινήτων στην χώρα μας;

Πιστεύουμε θα επηρεαστεί θετικά, θα δημιουργηθούν επιπλέον τζίροι για τις εταιρείες leasing & κατά συνέπεια επιπλέον έσοδα για το κράτος.

4. Θα στραφούν οι εταιρείες σε εναλλακτικούς τρόπους παροχής μέσων στους εργαζόμενους και ποιες θα ήταν ενδεχομένως οι επιλογές τους;

Νομίζω ότι οι εταιρείες θα εγκαταλείψουν τα πολύ ακριβά εταιρικά αυτοκίνητα, τα οποία βέβαια ήδη έχουν εγκατάλειψη σε μεγάλο βαθμό λόγω της κρίσης & θα στραφούν προς χαμηλότερης αξίας εταιρικά αυτοκίνητα για τα οποία η φορολογική επιβάρυνση είναι για τους χρήστες του μισθωμένου οχήματος πολύ μικρή.

Δηλαδή θα ύπαρξη ένα νοικοκύρεμα στην χρήση εταιρικών αυτοκίνητων & κατά συνέπεια συναλλαγματικά οφέλη για την χώρα & θα εγκαταλειφτούν τελείως πρακτικές του παρελθόντος που δεν συνάδουν με την οικονομική κατάσταση.( Jeep υψηλού κυβισμού κλπ).

5. Περιγράψτε μας την αγορά ως έχει μέχρι σήμερα, πόσες είναι οι εταιρείες στην Ελλάδα που δραστηριοποιούνται στο leasing οχημάτων, πόσα είναι περίπου τα οχήματα που είναι αυτήν τη στιγμή στο δρόμο και για ποια είναι τα ποσά (κατά προσέγγιση) που δαπανώνται από τις εταιρείες.

Στην αγορά του μακροχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτου –Leasing επιχειρούν έξι μεγάλες επιχειρήσεις με διεθνή εμπορικά σήματα & άλλες τόσες μικρότερες όπως η Easy Rental A.E. μια καθαρά Ελληνική εταιρεία που παρέχει περισσότερη ευελιξία & προσαρμοσμένες λύσεις στους πελάτες της.

Το μέγεθος του κλάδου leasing αυτοκινήτων στην Ελλάδα για το 2015 ήταν στα επίπεδα των 300 εκατομμυρίων ευρώ περίπου, που αναλογεί περίπου σε 120 χιλιάδες εταιρικά αυτοκίνητα.